Procena štete na automobilu nakon udesa
Ukoliko vam se desi saobraćajni udes, prvo treba da obezbedite mesto nezgode i obučete sigurnosni prsluk. Šteta je već načinjena i ne želite da dalje ugrožavate ni sopstvenu ni bezbednost ostalih učesnika u saobraćaju. Nakon što se dogodi nezgoda neophodno je pristupiti proceni štete na vozilu i procenjen iznos naplatiti od osiguranja.
Sam proces procene štete je postupak snimanja vozila i popisivanja oštećenja na vašem vozilu od strane ovlašćenog procenitelja agencije za naknadu štete sa kojom sarađujete ili osiguravajućeg društva. Procenitelj je stručno lice koje će na licu mesta izvršiti uvid u oštećenja na vašem vozilu, a opet u skladu sa načinom nastanka istih. Procena štete se može razdvojiti na procenu štete pokretnog (vozilo se dovozi na procenu) i procenu štete nepokretnog vozila (sa proceniteljem se dogovara termin dolaska).
Za utvrđivanje vrednosti uzimaju se sledeći elementi:
- Novonabavna cena vozila – utvrđuje se se na osnovu tržišne vrednosti ukoliko se predmetni model proizvodi ili iz reprezentativnog Kataloga odgovarajuće organizacije.
- Starost vozila i datum prve registracije – na osnovu ovog podatka vrši se umanjenje vrednosti po godinama starosti i kategorijama (0-76%).
- Pređeni broj kilometra – korekcija vrednosti se vrši u odnosu na činjenicu da li je predmetno vozilo prešlo više ili manje kilometara od prosečno predviđenih (± 3%).
- Opšte stanje vozila – pad vrednosti se određuje u odnosu na zapuštenost vozila (± 0-10%).
- Investicijsko ulaganje – uzima se u obzir popravke koje utiču na vrednost vozila (+0-10%).
- Način eksploatacije – u zavisnosti od namene vozila uračunava se pad vrednosti (0-8%).
- Ranije štete, način i kvalitet izvršene opravke – pad vrednosti (0-6%).
- Ponuda i potražnja na tržištu (± 0-10%)
Kako naplatiti štetu za povrede u saobraćaju – pogledajte OVDE
Ukoliko se primenom svih nabrojanih faktora ustanovi da pad vrednosti vozila iznosi više od 80% od novonabavne cene, onda vozilo može imati maksimalnu vrednost 20% od vrednosti novog vozila.
– U drugoj fazi utvrđuje se vrednost spašenih delova (ostataka) vozila
Vrednost ostataka kod oštećenih vozila predstavlja tržišnu vrednost upotrebljivih delova umanjenu za troškove demontaže, pripreme, kontrole i prodaje sa odgovarajućim porezima. Vrednost delova koji se ne mogu upotrebiti prodaju se kao otpadni materija.
– Utvrđivanje stepena i vrednosti oštećenja na vozilu
Pri utvrđivanju obima oštećenja na motornom vozilu treba na osnovu poznavanja stepena oštećenja pojedinih sklopova i delova na vozilu, tehnologije opravke, kao i cena rezervnih delova i opravke utvrditi: vrednost delova za zamenu, vrednost radova za opravku, vrednost potrošnog i farbarskog materijala. Ovde treba napomenuti da u proračun treba ukalkulisati i tzv. umanjenu vrednost vozila, ukoliko vozilo nakon popravke ne može biti u potpunosti dovedeno u prethodno stanje.
– Obračun ukupne štete
Ukoliko su troškovi opravke i eventualno umanjena vrednost vozila jednaki ili veći od vrednosti motornog vozila na dan nastanka štete umanjenoj za procenjenu vrednost ostatka, radi se o totalnoj šteti. U ovom slučaju se vrši likvidacija štete u visini vrednosti vozila, obično umanjena za vrednost ostatka.
U suprotnom vrši se popravka vozila u ovlašćenom servisu po specifikaciji navedenoj u proračunu.
Takođe po navedenoj metodologiji vrši se procena vrednosti vozila na dan krađe, u slučaju procene vrednosti imovine lica iIi sličnim slučajevima. Procenu vrši ovlašćeno lice, odnosno expert iz domena saobraćajno-tehničke struke, po posebnim zahtevima zainteresovanih stranaka.
Šta znači tehnička amortizacija?
U skladu sa stanjem i godištem vašeg vozila, procenitelj može opredeliti takozvanu tehničku amortizaciju. Tehnička amortizacija opredeljuje se za vozila starija od četiri godine i dodeljuje se na limene delove kao i delove podložne periodičnoj zameni. Suština je u tome da se kompletan deo oko naknade štete od osiguranja svodi na utvrđivanje vrednosti vozla u trenutku nastanka osiguranog slučaja.
U skladu sa tim logično je i objašnjenje: ukoliko bi na starije vozilo ugradili nove delove, došlo bi do povećanja vrednosti istog što ne bi bilo u skladu sa vrednošću samog vozila u trenutku nastanka štete, odnosno, osiguravajuće društvo je u obavezi da vrati vozilo u stanje u kome je bilo u trenutku nastanka štete.
Tehnička amortizacija se primenjuje ukoliko na vozilo ugradite nov i originalan deo, te u skladu sa istom, u daljem postupka rada vaše štete, nadležno lice istu obračunava kao vaše učešće u novom delu. Ukoliko na vozilo ugrađujete polovan deo ili deo koji je sa alternativnog tržišta (kopija), tehnička amortizacija se ne zaračunava.
Ukoliko ste imali saobraćajnu nezgodu, kontaktirajte nas na 065 309 6262 i sa našim timom ćemo pokušati da za vas obezbedimo maksimalnu naknadu štete na koju imate pravo.
Iskustvo iz prakse: ,,Prilikom saobraćajne nezgode službeno lice mi je reklo kad i gde da dođem po zapisnik. U tih nekoliko dana koliko dok sam čekao pozvao sam majstora da pregleda vozilo i kaže koliko bi okvirno koštala popravka. Onda sam otišao u policiju na dan kad je gotov zapisnik i tek onda u osiguravajuće društvo u kom je bio osiguran krivac. Onda vsam stupio u kontakt sa proceniteljem iz osiguranja i procenio mi je štetu na iznos manji od onog kojeg mi je rekao majsto,te nisam potpisao njihovu procenu nego sam kontaktirao agenciju za savet i pomoć.
Što se tiče i povreda, do koje je došlo tu sam svakako kontaktiraao agenciju za nakadu štete na broj 065 309 6262. Oni su mi sa njihovim timom obezbedili maksimalnu naknadu štete na koju sam imao pravo.
Pročitajte i sledeće zanimljive teme: