U slučaju saobraćajnog udesa, prvo je važno obezbediti mesto nezgode i obući sigurnosni prsluk. Šteta je već načinjena, a važno je da ne ugrozite svoju, niti bezbednost drugih učesnika u saobraćaju. Nakon toga, neophodno je proceniti štetu na vozilu kako biste naplatili iznos od osiguranja.
Proces procene štete
Procena štete je postupak koji uključuje snimanje i popisivanje oštećenja na vozilu, a obavlja ga ovlašćeni procenitelj iz agencije za naknadu štete ili osiguravajućeg društva. Procenitelj će na licu mesta utvrditi oštećenja, u skladu sa načinom njihovog nastanka. Procena može biti podeljena na procenu pokretnog vozila (vozilo se dovozi na procenu) i procenu nepokretnog vozila (procenitelj dolazi na dogovoreni termin).
Postupak procene štete na vozilu
Prvi korak koji procenitelj preduzima po dolasku na lice mesta je fotografisanje vozila radi identifikacije i dokumentovanja stanja, uključujući broj šasije. Nakon toga se fotografišu oštećenja. Važno je da prilikom snimanja ukažete procenitelju na sva oštećenja koja su nastala tokom udesa, izbegavajući ona koja nisu rezultat ovog štetnog događaja.
- Utvrđivanje vrednosti vozila na dan nastanka štete:
- Novonabavna cena vozila: Utvrđuje se na osnovu tržišne vrednosti ili iz reprezentativnog kataloga odgovarajuće organizacije.
- Starost vozila i datum prve registracije: Na osnovu ovog podatka vrednost se umanjuje po godinama starosti i kategorijama (0-76%).
- Pređeni broj kilometara: Vrednost se koriguje u odnosu na prosečan broj pređenih kilometara (±3%).
- Opšte stanje vozila: Vrednost se umanjuje u zavisnosti od zapuštenosti vozila (±0-10%).
- Investicijska ulaganja: Popravke koje utiču na vrednost vozila (±0-10%).
- Način eksploatacije: U zavisnosti od namene vozila vrednost se umanjuje (0-8%).
- Ranije štete i kvalitet opravke: Vrednost se umanjuje (0-6%).
- Ponuda i potražnja na tržištu: (±0-10%).
Ako procenom ovih faktora pad vrednosti vozila iznosi više od 80% od novonabavne cene, vozilo može imati maksimalnu vrednost od 20% nove vrednosti.
- Vrednost spašenih delova (ostatka) vozila:
- Vrednost ostataka oštećenog vozila predstavlja tržišnu vrednost upotrebljivih delova, umanjenu za troškove demontaže, pripreme, kontrole i prodaje sa odgovarajućim porezima. Delovi koji se ne mogu upotrebiti prodaju se kao otpadni materijal.
- Utvrđivanje stepena i vrednosti oštećenja na vozilu:
- Na osnovu poznavanja stepena oštećenja delova vozila, tehnologije opravke, i cena rezervnih delova i opravke, procenjuju se vrednosti delova za zamenu, radova na opravci, i potrebnog materijala. Važno je ukalkulisati i umanjenu vrednost vozila ako se ne može potpuno dovesti u prethodno stanje.
- Obračun ukupne štete:
- Ako troškovi opravke i umanjena vrednost vozila prelaze vrednost vozila na dan nastanka štete, umanjenu za procenjenu vrednost ostatka, radi se o totalnoj šteti. U tom slučaju, vrši se likvidacija štete u visini vrednosti vozila, umanjena za vrednost ostatka.
- U suprotnom, vozilo se popravlja u ovlašćenom servisu prema specifikaciji iz proračuna.
Tehnička amortizacija
Za vozila starija od četiri godine, procenitelj može primeniti tehničku amortizaciju. Ovo se odnosi na delove koji se periodično menjaju, poput limenih delova. Osiguravajuće društvo je obavezno da vozilo vrati u stanje u kojem je bilo pre udesa, što znači da ugradnja novih delova na starije vozilo ne bi bila u skladu s njegovom stvarnom vrednošću.
Tehnička amortizacija se primenjuje na nove i originalne delove, dok se na polovnim ili alternativnim delovima ne obračunava.
———————————————————————————————————————————————————————————————————————
Ako ste imali saobraćajnu nezgodu, kontaktirajte nas na 065 309 6262 kako bismo vam pomogli da dobijete maksimalnu naknadu štete na koju imate pravo.