Otkazivanje leta je izostanak leta koji je prethodno bio predviđen a na kome ima bar jedno rezervisano ili prodato putničko mesto.

U slučaju otkazivanja leta, u interesu avio-kompanija je obrazložiti problem tvrdeći da su u pitanju vanrede okolnosti, jer se na taj način ne obavezuju ispaćivati naknade štete. Zato putnicima može biti teško odbraniti svoje pravo na naknadu štete bez stručne pomoći. Nažalost, avio-kompanije su u poziciji otkazati isplatu naknade štete, što je u većini slučajeva dovoljno da bi putnike obeshrabrilo preduzeti sledeći korak.

Let može biti otkazan iz više razloga. Ukoliko postoji neki kvar na avionu ili nedostatak onda se radi o otkazivanju iz tehničkih razloga. Let može biti otkazan u slučaju zatvaranja odlaznog ili dolaznog aerodroma, kao i u slučajevima raznih štrajkova.

Aviokompanije mogu otkazati letove iz komercijalnih razloga, kada imaju izuzetno mali broj putnika na letu. Ovo nije dozvoljeno, pa se ovaj razlog uvek krije od putnika i javnosti.

U slučaju otkazanog leta aviokompanija je dužna da putniku ponudi jednu od dve opcije: preusmeravanje na drugi let ili povraćaj svih troškova.

Preusmeravanje na drugi let

Aviokompanija koja je otkazala let treba da ponudi putniku preusmeravanje na drugi let, prema sličnim uslovima prevoza što je pre moguće. Drugi let može biti i nekog kasnijeg datuma, ukoliko je to putniku prihvatljivo.

Pravo putnika na odštetu

Svi putnici čiji je let otkazan imaju pravo na naknadu štete prema univerzalnom obrascu:

  • 250 evra za letove do 1.500 km
  • 400 evra za letove između 1.500 i 3.500 km ako su unutar evropskog zajedničkog vazduhoplovnog područja (ECAA)
  • 600 evra za letove za sve ostale letove.

Aviokompanije mogu smanjiti naknadu štete za 50% ukoliko ostvareno vreme dolaska u okviru preusmerenog putovanja ne premaši dva sata (za letove do 1.500km), tri sata (za letove od 1.500 do 3.500km) i četiri sata (za ostale letove).

Pravo na nadoknadu štete nemaju putnici:

  • koji su o otkazivanju leta obavešteni minimu dve nedelje pre prvobitno planiranog polaska i ako im je ponuđeno preusmeravanje puta koje omogućava da otputuju najviše dva časa pre polaska predviđenog po redu letenja i sda stignu na krajnje odredište u okviru četiri časa od vremena vremena dolaska predviđenog po redu letenja.
  • koji su o otkazivanju leta obavešteni minimum nedelju dana pre prvobitno planiranog polaska i ako im je ponuđeno preusmeravanje puta koje omogućava da otputuju najviše jedan čas pre polaska predviđenog po redu letenja i da stignu na krajnje odredište u okviru dva časa od vremena dolaska predviđenog po redu letenja.

Nadoknada štete u vandrednim okolnostima

U slučaju vanrednih okolnosti koje nisu mogle da se izbegnu iako su preduzete sve razumne mere, aviokompanija nije obavezna da nadoknadi štetu putnicima. U ovim situacijama putnik ima pravo samo na nadoknadu troškova ili preumeravanje puta.

Nijedan zakon ne precizira vanredne okolnosti, tako da na ovom polju postoje brojne nedoumice. U slučaju bilo kakve sumnje u razloge otkazivanja leta, aviokompanija ima obavezu dokazivanja, a ne putnik.

Prema dosadašnjoj evropskoj zakonodavnoj praksi u vanredne okolnosti koje oslobađaju aviokompanije obaveze plaćanja odštete se mogu svrstati u nekoliko grupa:

  • Vremenske neprilike (sneg, vetar, kiša, oluja i sl.)
  • Velike nesreće: vulkanske erupcije, zemljotresi, poplave, požari i dr.
  • Ratovi, oružani sukobi, terorističke pretnje
  • Avionske nesreće i incidenti na aerodromu
  • Štrajkovi u službama koje nisu deo aviokompanije (aerodromi, kontrole leta)
  • Ugroženena bezbednost letenja: Ukoliko nadležni organ proglasi zonu privremene ili trajne zabrane leta na određenom području (razlozi mogu biti svi prethodno pobrojani)

U vanredne okolnosti prema dosadašnjoj praksi ne spadaju:

  • kvarovi na letelici (aviokompanija se smatra odgovornom za njeno održavanje)
  • štrajkovi u kompaniji (bilo koja služba unutar aviokompanije)
  • operativni razlozi (nedostatak aviona kojima bi se obavio saobraćaj zbog kašnjenja na prethodnim letovima ili zbog kvara)
  • komercijalni razlozi (aviokompanija nema dovoljan broj putnika, pa otkazuje let zarad uštede)

Možemo Vam pomoći da dobijete svoju naknadu štete za otkazani let

Kako bismo odbranili Vaša prava, mi ćemo preduzeti sve moguće mere da biste dobili svoju naknadu štete, što uključuje sledeće:

  • Sagledavanje kompletne situacije i izrada analize svih okolnosti u vezi s Vašim otkazanim letom (preuzimanje podataka o letu i meteorološkim uslovima u kojima je let obavljen te dobijanje potvrde od aerodroma o vremenu poletanja i sletanja)
  • Kontaktna komunikacija s avio-kompanijom (  detalje odnose sa svakim većim prevoznikom. Naše iskustvo nam dozvoljava da što efikasnije vodimo pregovore s avio-kompanijama)
  • Podnošenje Vašeg zahteva vazduhoplovnoj administraciji u odgovarajućoj zemlji

Vazduhoplovne administracije su institucije koje obično sprovode odredbe Evropske Uredbe 261/04. Nažalost, rešenja vazduhoplovnih administracija nisu obavezna i avio-kompanije mogu osporavati njihove odluke. Ukoliko ove mere nisu dovoljne za obezbeđivanje Vaše naknade štete mi smo spremni na pokretanje sudrske parnice protiv avio-kompanije u okviru koje ćemo predstaviti prikupljene dokaze.

Kako bismo obezbedili naknadu štete koju zaslužujete, naš tim saradnika će preduzeti sve potrebne korake u cilju dokazivanja Vašeg prava na naknadu štete kao i analizu svih okolnosti u vezi sa kašnjenjem leta, pristup drugim bazama podataka i stalnu komunikaciju s avio-kompanijom. Proviziju za naše usluge naplaćujemo u slučaju pozitivno rešenog slučaja. Kontaktirajte nas!